Nu har jag kört hem min lilla gumma, hon var orolig över att åka bil i mörkret mitt i allt är allt så skrämmande för henne, mörkret, åka bil i mörkret, bil på E 4an man kan ju KROCKA??? åka hiss, man kan ju stanna???.Är detta typiskt för femåringen att man funderar mycket kring saker och ting,googlade och hittade detta:
Angelie är 5,3 år så läste på 4-5 år samt 5-6 år
4 åringen gillar ofta att skämta om saker och berätta vilda historier. Barnet kan ibland ha lite svårt att skilja på fantasi och verklighet. Inbillade faror, som spöken och fantasier om farliga djur, kan kännas verkliga. Barnet förstår och vet allt mer men kan också bli mer ängsligt och till exempel inte våga gå på toaletten själv. Mörkerrädsla och mardrömmar är vanliga. Många barn har tankar om döden och funderar på vad den innebär.
Barn i femårsåldern är ofta harmoniska i samspel med andra. De flesta gillar att samarbeta och ta ansvar och är ofta omtänksamma mot andra, både hemma och i förskolan.
Kroppen växer, världsuppfattningen förändras och nya tankar rör sig i huvudet. Barnet inser att världen är stor och kan uppleva att faror och möjligheter finns överallt. Barnet kommer till insikt om att det inte är världens medelpunkt och det kan kännas både omvälvande och oroande. Barnet kan ha mardrömmar ibland och vilja vara nära en förälder på natten.
Många barn längtar efter att få börja skolan, andra känner sig både otrygga och osäkra inför det. Barn som går i förskolan har nu en speciell position där, som de mindre barnen ser upp till.
Förälskelse
En del barn kan uppleva en slags ”förälskelse” i föräldern av motsatt kön och värna starkt om det förhållandet. Framåt sexårsåldern kan barnet också förälska sig i en kompis och vara oroligt för att kärleken inte ska vara besvarad. Barnets kärlek ska tas på allvar och man kan visa att man förstår barnets känslor. En del barn börjar bry sig om hur de ser ut, till exempel vad de har på sig, och jämför sig med andra.
Regler och överenskommelser
I den här åldern brukar barnet värna om rutiner, rättvisa och överenskommelser. Att börja spela kort eller spel brukar vara uppskattat och då kan detta bli extra tydligt. Regler och turordning är viktigt.
Uppmuntra barnet vid motgångar
Barnet börjar bli alltmer medvetet om hur det kan påverka andra och hur andra reagerar när de blir ledsna, arga eller glada. Många barn klarar ofta att kontrollera sin ilska på ett annat sätt än tidigare. Men barnet är sårbart och kan få skuldkänslor som hämmar initiativkraften. Man kan försöka uppmuntra någon annan sysselsättning istället för att fördöma när barnet gör något som man inte gillar. Humöret kan växla snabbt. Barnet kan ha svårt att ta motgångar, bli besviket och ibland få vredesutbrott om det tycker att någon är dum eller om det inte klarar vissa saker. I sådana situationer behöver man som vuxen stötta barnet och visa, utan att överdriva, att man tar barnets starka känslor på allvar.
Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. Men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp.
text lånad från www.1177.se
Nu ska jag se film med min man i morgon upp tidigt vi måste åka 630 gäääässssppppp.
Nattinatti pussgurkor!!
Åh vad jag känner igen mig i detta med min son, han blir fem i dec.
Han har mycket tankar om döden och allt det läskiga.
Och så är han kär i mamma, blir lika glad varje gång han kommer och säger det